Al jaren hanteren imkers van de imkerwerkgroep (IWG) enkel biodynamische technieken om de impact van varroamijten op een bijenvolk beheersbaar te houden. Zij gebruiken dus geen chemische producten om hun bijenvolken gezond te houden. Hun succes in de strijd tegen deze parasiet verhoogt aanzienlijk wanneer deze technieken gecombineerd worden met op varroa-tolerantie geselecteerde bijen. De IWG voorziet weldra dan ook al haar leden van varroa-tolerante bijen om dit venijnig beestje onder controle te houden.
De Europese Commissie start een diepgaand onderzoek naar de aankoop- en onthaalsubsidies die tussen 2003 en 2018 werden toegekend aan terreinbeherende natuurverenigingen. Die hebben er vertrouwen in: de subsidies kunnen onmogelijk als staatssteun aan bedrijven gezien worden, zoals de klacht aankaart, aangezien de natuurverenigingen ze enkel inzetten voor het publieke belang, zonder commerciële insteek.
De Vlaamse Vereniging Gelijkberechtiging Natuurbeheer vzw, die de belangen van enkele private grootgrondbezitters verdedigt, legde in 2013 klacht neer bij de Europese Commissie. Ze meende dat de subsidies die de overheid uitkeerde aan natuurverenigingen voor de aankoop van natuurreservaten, als staatssteun aan bedrijven beschouwd moeten worden. De Commissie moet hierover een beslissing nemen en start nu een onderzoek. Voor de natuurverenigingen is het echter glashelder dat er geen sprake is van staatssteun. Ze zetten de subsidies immers 100% in voor het publiek belang, zonder commerciële insteek.
Met de steun van de overheid, burgers en bedrijven slagen de natuurbeherende verenigingen erin om natuurreservaten met de hoogste natuurkwaliteit aan te kopen, te beheren en open te stellen voor iedereen. Ze hebben natuur als belangeloos doel. De aankoopsubsidies van de Vlaamse overheid aan Natuurpunt, Durme vzw en Limburgs Landschap zijn dus geen vorm van staatssteun en moeten dus ook niet zo aangemeld worden bij de Europese Commissie.
Wij kochten een tram! Jawel u leest het goed, vzw Durme is sinds enige tijd eigenaar van een tram. Het zit zo: we kochten recent een mooi moerasbosje dat deel zal uitmaken van reservaatzone Donkmeer. In de schuilhut op het terrein, ontdekten we een oude tram.
Het blijkt echter niet zo maar de eerste de beste tram te zijn want deze tram heeft nog gereden op de lijn Gent-Hamme! Die passeerde langs het Donkmeer in Berlare, toendertijd een populaire uitstap van de Gentenaars die het groen en het water opzochten. Misschien zijn er nog mensen die zich deze tramlijn herinneren?
Dit rijtuig is gebouwd in 1913 voor de wereldexpo in Gent, en tijdens/na WOII bouwde men deze tram om naar een bijwagen met het nummer 69. Omdat de vorige eigenaar over het rijtuig een houten constructie had opgetrokken is deze structureel nog goed intact gebleven, en zijn er maar weinig mensen die weten dat hier een tram stond.
Vzw Durme is nu met erfgoedverenigingen en liefhebbers van historische trams aan het bekijken of de tram kan bewaard worden en eventueel een plaats kan krijgen in een museum.
Met dank aan Pieter Janssens voor de foto’s.